Tippek szülőknek: Hogyan foglaljuk le a gyerekeket karantén idején?


Család
7/01/2021
Gyermekeink ezekben a hónapokban fokozott figyelmet igényelnek. Megmutatjuk, hogyan lehet őket kreatívan lefoglalni és a tanulásukat segíteni.

Játsszunk! Játékötletek és szabadidős tevékenységek gyerekeknek

Bezárt óvodák és iskolák, szünidő és karantén – a coronavírus megjelenése óta a gyerekek sokat tartózkodnak otthon. A szülők a helyzethez alkalmazkodva egyszerre lettek gondviselők, tanárok és játszótársak a nap 24 órájában. Noha ez a szerep sokat követel meg tőlük, azonban erősíti a szülők és gyerekek közti köteléket. Hogyan is köthetjük le az unatkozó fiatalokat? Íme, néhány ötlet és játékos elfoglaltság, melyek kreatív módon segítik elő az otthon, a kertben vagy a szabadban töltött perceket.

Játékok otthonra

  • Bunkerépítés: Fontos, hogy mindenkinek meglegyen a lehetősége a félrevonulásra; különösen igaz ez testvérek esetében, akik hirtelen minden szabadidejüket kénytelenek most együtt tölteni. Az összeveszés elkerülhetetlen. Engedjük, hogy bunkert építsenek a lakás valamely pontján, az ágy vagy a szárítóállvány alatt, esetleg két szék közé. A kialakított kuckót fedjük le egy pléddel, tegyük kényelmessé párnákkal, és világítsuk meg belülről egy égősorral – ennyi az egész! A gyerekek imádnak bebújni a kuckójukba egy képes könyvvel vagy zenelejátszóval.
  • Jelmezparti: Adjunk a gyerekeknek egy nagy doboz kelléket, kalapokkal, sálakkal, apa és anya különböző ruhadarabjaival, melyeket kedvükre felhasználhatnak a beöltözéshez. Rögtönözhetnek akár egy divatbemutatót is, melyet fényképpel megörökítenek és okostelefonon továbbíthatnak a család többi tagjának.
  • Gyerekzsúr: Noha a Covid-19 miatt most a nagyobb létszámú összejövetelek nem megengedettek, ez azonban nem jelenti azt, hogy családon belül ne rendezhetnénk egy kisebb partit. Tűzzük ki a dátumot egy hétvégi napra, és jelöljük ki a felelősöket. Jó érzéssel tölti el a kicsiket egy-egy rájuk bízott feladat, és készségeiket is növeli: ki lesz az étel- és italfelelős? Ki állítja össze a zenét? Ki díszíti fel a nappalit? Mindez lázba hozza, és örömteli pillanatokhoz juttatja a család apraját-nagyját.
  • Anya szerepében: A kicsik nap mint nap figyelemmel kísérik és követik a felnőttek viselkedését és szokásaikat, illetve előszeretettel követik azokat. Alakítsunk ki számukra is egy mini „home office” asztalt, vagy engedjük, hogy besegítsenek a főzésben, takarításban.

Játék a természetben

  • Rögtönzött konyha a szabadban: A kicsik imádnak a kertben improvizált „konyhában” tüsténkedni, ami nemcsak kiváló móka számukra, de számos készséget is fejleszt, kitárja a képzelőerőjüket és segítségével új dolgokat fedezhetnek fel. Az enyhébb napokon kezükbe adhatunk műanyag tálakat (vízzel), és apró vödröket az “alapanyagok” begyűjtéséhez. Levelekből, fűből és virágokból fantasztikus “leveseket főzhetnek”, melyeket botokból rögtönzött fakanállal kavargathatnak. Homokból és vízből formák segítségével pedig pizzát vagy tortát “süthetnek”. Megenni persze semmit sem szabad! :-) Mivel ezek a tevékenységek bizony kosszal járhatnak, a mosás a szülők feladata marad. Aggodalomra azonban semmi ok: az Ariel Allin1 COLOR & STYLE mosókapszulabármikor a segítségünkre siet. Innovatív bevonata vízzel érintkezve tökéletesen feloldódik, különleges összetételének köszönhetően pedig bármilyen makacs folttal elbánik.
  • Rovar-hotel készítése: a melegebb hónapokban a vadméhek és más rovarok boldogan költöznek be az általunk készített „otthonukba“, amely a természetben veszélybe került. Beszéljünk erről a kicsiknek és építsünk a rovarok számára egy kis kaptárat, melyet bárhol elhelyezhetünk és megfigyelhetünk a kertben. Az elkészítéséhez használjunk fel természetes alapanyagokat, nádat, botokat, faleveleket, de az interneten is találunk hasznos ötleteket egy „rovarmegfigyelő-állomás“ kialakításához.
  • Egy saját minikert: Adjunk gyermekünknek egy faládát, melynek belsejét béleljük ki műanyag fóliával! Föld, homok, kavicsok, mohák és egyéb növények vagy növényhagymák segítségével hagyjuk, hogy csemeténk saját kiskertet állítson össze, melybe a legvégén titkos zugokat alakíthat ki és állatfigurákat helyezhet.
  • Nagy kaland kis felfedezőknek: Mivel kinti játszásra továbbra is szükségük van a gyerekeknek, ezért szánjunk időt egy kis kültéri barangolásra is! Vértezzük fel a kis kalandorokat egy cipősdobozzal, amibe útjuk során “kincseket” gyűjthetnek. Kereshetnek gesztenyét, makkot, madártollakat vagy érdekes színű és formájú faleveleket.

Kreatív elfoglaltságok

  • Kis felfedezők: A természetben töltött séták alkalmával begyűjtött kincsekből (természetesen a rovarok kivételével) rendezhetünk otthon egy rajz órát. A faleveleket préseljük ki és ragasszuk egy gyűjtőalbumba, a tobozokból, gesztenyékből és makkokból pedig akrilfesték és csillámpor segítségével varázslatos figurákat kelthetünk életre. Hagyjuk, hogy a gyerekek szabadon engedjék fantáziájukat!
  • Színes kőkígyó: Melynek készítése lassan a Corona-időszak hagyományává és annak szimbólumává válik, ahogyan az emberek várakozva tekintenek elébe az időszaknak, amikor minden visszatér a régi kerékvágásba. Engedje, hogy gyermekei köveket fessenek színesre és üzenetekkel tarkítsák azokat. Helyezzük az udvaron egymás mellé a festett köveket és kavicsokat, majd engedjük, hogy a barátok is becsatlakozzanak a Covid-19 “összetartás a nehéz időkben” szimbolikus kőkígyó “növesztésébe”!
  • A művészet jegyében: Vigyünk színeket a Corona járványtól terhes, szürke hétköznapokba! Feszítsünk ki egy festővásznat vagy terítsünk ki nagyméretű papírlapokat, melyekre a gyerekek különböző művészi alkotásokat pingálhatnak. Felkerülhetnek rá a család tagjainak kézlenyomatai, vászonra vihetik kedvenc színeiket, vagy a nagyobbak akár portrét is készíthetnek testvérükről – a fantáziájuknak semmi ne szabjon határt!
  • Hangfelvétel készítése: Apa régi kazettás magnója egy mikrofonnal, egy alkalmazás a tableten vagy hangos felolvasás a függöny mögött – számos módon készíthetünk hangfelvételt. A gyerekeknek mindössze egy izgalmas történetet kell kitalálniuk, a szülők pedig segíthetnek a hangfelvétel megörökítésének megoldásában. Hétvégén pedig az egész család meghallgathatja a később emléknek megőrzött, teljes produkciót.

A játszást követően: az otthoni tanulás aranyszabályai

A móka és játék mellett az iskoláskorú gyermekek természetesen nem tehetik félre a tanulást. Ha nem is rendelkezünk tanári diplomával, az iskolai munkát hatékonyan felügyelhetjük. Megmutatjuk, hogyan:

  1. Ne legyünk túl szigorúak: a járvány miatt kialakult helyzet rendkívül sokat követel mindenkitől, és az, hogy “iskolába menni” most annyit jelent, hogy a gyerekek leülnek az íróasztal mellé, bizony a diákok számára sem egyszerű. Amennyiben gyermekünk délutánra már elfáradt, tartsunk szünetet! A tanulási időt kezeljük rugalmasan: feloszthatjuk a nap folyamán különböző időszakokra is, de indokolt esetben akár el is tolhatjuk.
  2. Alakítsunk ki egyfajta rendszert: támogassuk azzal a csemeténket, hogy megtervezzük a napot. A feladatokat tantárgyanként osszuk fel, és gyermekünkkel közösen határozzuk meg, milyen sorrendben haladjon a tanulással (hacsak nem az iskolának vannak erre vonatkozó előírásai). Tervezzük meg a kikapcsolódást nyújtó szüneteket is!
  3. Alakítsuk ki a tanuláshoz megfelelő környezetet: Nem mindenkinek adatik meg, hogy iskoláskorú gyermeke számára egy külön szobát biztosítson a tanuláshoz. Ugyanakkor, a szobájukban található játékok elvonhatják a figyelmüket, így nem könnyű például egy matek egyenlet megoldására koncentrálniuk. A legjobb ötlet, ha íróasztalukat valamelyest elszeparáljuk egy polcrendszer, függöny, vagy akár egy kartondobozból közösen készített fal segítségével. Mindez segít abban, hogy a tanulás zavaró tényezők nélkül, nyugalomban történhessen.
  4. Vezessünk tanulási naplót: A gyerekeket örömmel tölti el, ha sikereiknek nyoma van valahol. Vezessünk egy naplót, amibe lejegyzetelhetjük mindazt, amit csemeténk a karantén ideje alatt otthon megtanult. A szorgalmas napokért pedig pirospont vagy matrica jár!
  5. Játékos tanulás: Az alsósok számára például a matektanulás önmagában száraz lehet, ezért kedvelhetőbbé tehetjük számukra játékos módszerekkel. A számoláshoz például felhasználhatjuk játékaikat, az összeadást és kivonást gyakorló feladatoknál pedig versenyeztethetjük a testvéreket. A logikus gondolkodást szintén fejleszthetjük elméleti játékokkal, például barchobával.
  6. Írástanulás egy kicsit másképp: az írás elsajátítása sokkal szórakoztatóbb élmény a kisiskolások számára, ha azt összekötjük valami izgalmasabb dologgal. Mi lenne például, ha “levelet írnánk nagypapinak és nagymaminak”?

A szorgos munkát azzal jutalmazhatjuk, hogy beiktatunk egy új, “rendetlenség órát”. Amikor a lecke elkészült, vagy dicséretre méltón viselkedett aznap gyermekünk, hagyjuk, hogy egy picit “rosszalkodjon”! Ez minden gyermek nagy kedvence. Történjen mindez játékos formában, például azt mondjuk, hogy a padló közepe mostantól láva, aki belelép, az megégeti magát. Vagy engedjük az ebédlőasztalnál, hogy kézzel egyenek, mint a vikingek.