Kreatív ötletek a négy fal között


Család
20/11/2024
A világ változik, a gyerekek nem – a négy fal között is igénylik a különleges programokat. Ha végeztek a tanulnivalóval, de ránk még várnak teendők, ne a televízió vagy a számítógépes játékok elé ültessük le őket. Megosztunk néhány kreatív ötletet, amelyek nemcsak mókásak, de csemetéik kreativitását és képzelőerejét is fejlesztik.

Gyűjtőfüzet: Egy emlékkönyvszerűen vezetett gyűjtőfüzetbe beragaszthatunk minden olyan cetlit, amelyet egyébként valószínűleg elveszítenénk. Legyen az recept vagy képeslap, itt mindent egy helyen megtalálhatunk majd. A gyűjtőfüzetet számos változatban elkészíthetjük.

  • Emlékkönyv: Ha meg tudjuk oldani otthon, nyomtassunk ki minden olyan családi fotót, amelyet a legutóbbi szünidő alatt készítettünk. Szükségünk lehet még továbbá a következőkre: színes papír, maradék mintás papír, kétoldalú ragasztó és kartonpapír. Ez utóbbira a kétoldalú ragasztó segítségével ragasszuk fel a mintás papírunkat, majd tetszés szerint rendezzük el rajta a fotókat. Hagyjuk, hogy ezzel a gyerekek foglalatoskodjanak: rajzoljanak a képek köré keretet vagy írjanak hozzájuk egy-egy kísérő mondatot, amely segít felidézni az emlékeket. Garantáltan örömüket lelik majd benne.
  • Utazókönyv: Kedvünk támadt nosztalgiázni? Állítsunk össze egy olyan képsorozatot, amelyben a legkedvesebb utazásunk során készített fotókat és apró emlékeket gyűjtjük egybe, a múzeum belépőtől kezdve egészen az éttermi szalvétáig. Ha találunk otthon üres albumot, a kollázst abban is összeállíthatjuk, így filmképszerűen lapozgathatunk az emlékek közt.
  • Sakkjáték: A sakk egy nagyon régi táblajáték, amely bizonyítottan stimulálja a gondolkodást, és kedvező hatással van az intelligencia fejlődésére. A gyerekek már 5 éves kortól elkezdhetik vele az ismerkedést, tehát már az óvodásokkal is kipróbálhatjuk! A következő tippekkel segítünk megkönnyíteni a játékkal való ismerkedést.
    1. lépés: Fedezzük fel a sakktáblát! Vegyük elő, és magyarázzuk el a négyzetek elrendezését (8x8 négyzetből áll, amelyben a fekete és fehér mezők szabályosan váltják egymást).
    2. lépés: Ismertessük meg a gyerekekkel a sakkfigurákat! Ezt követően segítsünk nekik memorizálni azokat. Mindegyik nevét megjegyezni elsőre talán nem lesz könnyű, de segít, ha valamihez kötjük őket. A huszár például egy ló forma, a bástya pedig a várak valódi bástyájához hasonlít.
    3. lépés: Mutassuk meg, milyen alakzatban mozoghatnak és hogyan üthetnek a bábuk! Fejtsük ki, hogy azok a játék során milyen szerepet töltenek be. A magyarázat közben mutassuk is be a lépéseket, és ne feledjük, hogy a sakk szabályainak elsajátítása nem kis kihívás a kicsik számára. Legyünk hát türelmesek, időbe telhet, míg megértik a játék lényegét.
    4. lépés: Játsszunk próbajátékokat! A sakk elsajátítása elsőre nem egyszerű, gyakoroljunk! Könnyebb lehet a kicsik számára, ha a játék menetét fokozatosan építjük fel. Például először csak a gyalogokat használjuk azzal a céllal, hogy eljussanak a másik játékos térfeléig. Ahogy csemeténk kezdi megérteni az alapokat, bevonhatjuk a futót, a huszárt és a bástyát is. A következő alkalommal pedig már beállhat a király és a királynő is, végül megtaníthatjuk a sakk és a sakk-matt koncepciót. Innentől már nincs is más hátra, mint élvezni a játékot, újabb és újabb csatába indulni a győzelemért! Egy idő után két gyereket is könnyen leköthetünk vele, órákig eljátszanak majd egymással.

Képességfejlesztő játékok

  • 2–4 évesek számára: építőkocka
    Ősidők óta ez az egyik legalapvetőbb fejlesztő móka, nem véletlenül játszunk vele a mai napig. Tulajdonképpen nincs is más teendőnk, mint a gyerekek kezébe adni az otthon kallódó különféle méretű, formájú és színű kockákat. Hagyjuk, hogy a kicsik képzelőereje beinduljon!
  • 5–12 évesek számára: barkochba vagy Amerikából jöttem
    Ezek a szórakoztató klasszikusok kiválóan megmozgatják a fantáziát. Fejlesztik a gyerekek figyelmét, illetve a nyelvi és koncentrációs készségüket – és semmilyen különleges felszerelésre nincs szükségünk hozzájuk. Az Amerikából jöttem szabálya a következő: az egyik játékos feladata, hogy elmutogasson egy mesterséget. Segítségül megadja annak kezdő és utolsó betűjét, például: „Amerikából jöttem, mesterségem címere AŐ” (ez esetben autószerelő). Ezt követően – anélkül, hogy az adott szavakat használná – elmutogatja, hogyan dolgozik egy autószerelő. Aki a társaságból először kitalálja a megoldást, az lesz a következő „szereplő”.
  • Minden korosztály számára: puzzle
    Nézzünk körbe alaposan a gyerekszobában! Biztosan számos rég elfeledett puzzle áll a gyerekek rendelkezésére, amelyekkel újra örömmel szórakozhatnak. A klasszikus kirakós változatokat adhatjuk bátran a kisebbeknek, míg az idősebbek már a Scrabble-t, a szúdokut vagy a keresztrejtvényt is kipróbálhatják. Ezek bármelyike szintén kiváló fejlesztő hatással lesz rájuk.

Ön szokott fejlesztő játékokat játszani gyermekeivel? Ossza meg hasznos ötleteit velünk és másokkal!